Mixtape.
Aliquam lorem ante, dapibus in, viverra quis, feugiat a, tellus. Phasellus viverra nulla ut metus varius laoreet quisque rutrum.

Instagram

Title image

In Opdracht

Compositie – Sound Design – Geluidsontwerp

Ik heb sinds mijn afstuderen op de Theaterschool in 2015 veel werk in opdracht gedaan. Als ik me tot een idee van een ander moet verhouden levert dat voor mij vaak veel inspiratie op. Ik ben daarin ook altijd op zoek naar hoe mijn muziek kan zorgen voor synergy en optelling en niet alleen een basis achtergrondfunctie vervult of alleen ondersteunt waar nodig. Het mooie is dat je vaak met muziek op gevoelsniveau heel veel kan vertellen.

Hieronder een greep uit de projecten van de laatste 5 jaar waarin ik in een artistieke rol betrokken was

The_Lightscape-Studio-Koen_Steger-photo-Robert_van_der_Ree_052:2-web

Foto: Robert van der Ree

Amsterdam Dance Event

Zen Space: The Lightscape

Dit was een doorlopende installatie van ongeveer een half uur in de Waalse Kerk in Amsterdam, waarvoor ik de muziek componeerde. Het doel was om een rustpunt te kunnen bieden tegenover de drukte van het Amsterdam Dance Event. Ik heb voornamelijk gewerkt met mijn modulaire synthesizer en ben aan de hand van 12 referentieafbeeldingen van Koen Steger aan de slag gegaan en heb die afbeeldingen vertaald naar een sfeer in muziek.

Noord Nederlands Toneel

Liliane Brakema: Er zal iemand Komen

Deze voorstelling werd gebaseerd op de bekende tekst van Jon Fosse. Daarbij was voor de regisseuse een beweginssequentie die ze in een eerder onderzoek met deze tekst had gemaakt leidend. Ik maakte de muziek voor deze voorstelling. De rol van muziek is in mijn beleving uiteindelijk vrij katharsisch geworden en stelt de kijker in de gelegenheid om iets wat hij al meerdere malen in stilte heeft gezien uiteindelijk in een ander ‘licht’ te zien.

EZIK-52-768x432
TGM_Persbeelden_Noem_het_maar_liefde_foto_Ben_van_Duin_(1)
Toneelgroep Maastricht

Noem het maar Liefde

Deze voorstelling werd nieuw geschreven door Ilja Leonard Pfeijffer en geregisseerd door Michel Sluysmans. Hier heb ik het technische geluidsontwerp voor gedaan, dat was een grote uitdaging met een volledige rockband die helemaal uit acteurs bestond. Veel changementen en muzikale overgangen dus. En bovendien is dit een hartstikke mooie en grappige voorstelling.

Mugmetdevuurvliegen

Sociaal Kapitaal

“Sociaal Kapitaal is een mooi, licht satirisch theaterstuk over het wel en wee van een probleemgezin. (…) De regie van Marlies Heuer is op een lichte manier bevreemdend en Bauke Moerman componeerde een sterke soundscape.” De Volkskrant

Ik maakte hiervoor Nils Frahm achtige piano muziek in combinatie met elektronische elementen om zo een contrast te creëren met de harde realiteit van het hebben van schulden en weinig kansen in het leven.

Sociaal kapitaal 04 © Sanne Peper
Toneelgroep_Maastricht_King_Lear_foto_Ben_van_Duin_(4)
Toneelgroep Maastricht

King Lear

Deze klassieker van Shakespeare werd geregisseerd door Servé Hermans, waarbij ik al eerder een geluidsontwerp deed. Ik was hier verantwoordelijk voor het totale klankbeeld, met speakers in de kap. En veel plaatselijke versterking van onder andere een vibrafoon en contrabas. Ook zat er één soundscape van mij in, in de scene in het bos, die bestaat uit een random sequentie op 1 oscillator van mijn modulaire synthesizer

Firma Ducks

Onderzoek: Er zal iemand komen

Dit was het eerste onderzoek in het kader van deze tekst. Hierbij is Liliane Brakema met mijn geschreven muziek de vloer op gegaan. Ik heb volledig gewerkt met de modulaire synthesizer en een half uur aan muziek gemaakt, geïnspireerd op de tekst.

De muziek is hieronder in zijn geheel te beluisteren. Het begint vrij kalm met deel I en II. Deel III gaat verder op hetzelfde thema maar is iets donkerder. Deel IV is de zogeheten climax, met een scheurende melodie en Deel V tot VII is een soort duistere discotrack die je normaalgesproken misschien om 4 uur ‘s nachts in de discotheek zou horen als die bijna leeg is.

Fosse_def
unnamed-28
Theater Utrecht

Hamlet

Weer een klassieker van Shakespeare, dit keer in de regie van Espen Hjort, in het kader van zijn afstuderen. Hiervoor deed ik een technisch geluidsontwerp met een surround-systeem. Er zat onder andere live viool in het stuk dat door de componist nog gemanipuleerd werd met effecten en dergelijken in dat surround systeem.

Theater Freiburg

Dodendans

“Und der großartige Sound von Bauke Moerman umhüllt das Geschehen mit einer Klanghaut, die mal kaum wahrnehmbar ist, mal angenehm leichte Stimmung erzeugt, mal schockhaft schmerzt.” Badische Zeitung

In dit project wisten we vrij snel dat we met grote open klanken wilden werken, die de mensen op toneel heel klein moesten laten lijken. Zo kwamen we ook uit bij voornamelijk kerkelijke klanken en met name zang. Ik heb veel klassieke stukken geluisterd en soms gesampled en nieuwe texturen en composities van gemaakt.

Totentanz1_560_Laura_Nickel_u
6-VITA_MG_8855_foto-Casper-Koster.klein_
Circus Boost

Vita

Voor deze productie ben ik werkzaam geweest als assistent muziekproductie van Wim Conradi. Wim is lange tijd mijn mentor geweest en dit was de eerste productie na de theaterschool waar ik met hem aan werkte. Ik ben vooral tijdens de repetities aanwezig geweest en heb materiaal gemaakt.

Firma Ducks

Face to Face

Ook deze voorstelling maakte ik met Liliane Brakema. Het uitgangspunt was de tekst van Ingmar Bergman. Ik denk dat uiteindelijk de grootste uitdaging was dat dit onze eerste echte voorstelling was als makers, nadat we mijn zijn allen waren afgestudeerd. De muziek neemt in de voorstelling verschillende rollen aan. Het geeft je vooral op den duur een onderhuids gevoel dat dingen niet goed zitten tussen de personages. Om dit te bereiken kleurt de muziek soms mee, soms tegen en soms pakt het even alle focus om zonder tekst een kijkje te nemen in de gevoelswereld van de personages. Het werken met ‘tussenstukken’ zoals wij dat dan noemden in het proces is iets waar we met dit team vaker gebruik van gemaakt hebben ook in andere voorstellingen van Liliane, waar overigens Hendrik Walther als lichtontwerper ook een belangrijke rol in speelde.

Face_to_Face-Firma_Ducks-2017-RvdRee_37-web
dsc2622-job-rietvelt-59b548ed6ea13
Wild Vlees

An incomplete Life

Wild Vlees maakt indrukwekkende en vaak zenuwslopende fysieke installaties. Zo ook in deze voorstelling waarin iemand leven begraven wordt onder een berg zout, maar dat alles gebeurt in een traag tempo. In een halfuur tijd loopt het zout vanuit een grote zandloper op de persoon, die er zelf onder is gaan liggen. Ik maakte hiervoor een soundscape die de toeschouwer bij de hand moet nemen in de ervaring die diegene onder het zout meemaakt. Ik heb hiervoor erg veel opnames gemaakt van vallend zout en van alles wat je maar kan bedenken dat hier iets mee te maken heeft. Daarmee ben ik vervolgens in de computer aan de slag gegaan om tonen en kraakjes te genereren en zo is deze soundscape tot stand gekomen. Hieronder een stukje hiervan.

Karavaan Festival

Video on Wheels

Dit was een rijdende videoinstallatie die gemaakt werd door Hendrik Walther. Ik componeerde de muziek voor zo een 10-tal korte filmpjes. Deze werden al rijdend vanaf een bakfiets door de straten van Alkmaar over alle gevels geprojecteerd. De stijl van zowel video als audio was collage-achtig en slapstick. Met dus aan mijn kant ook veel geluidseffecten op bewegingen.

IMG_0107
Db-QelEW4AEM-ta
Wild Vlees

When everything is human, the human is an entirely different thing

Ook deze voorstelling heeft een sterk installatief karakter. We kunnen zien hoe twee mensen proberen een ultieme samensmelting aan te gaan als ze zichzelf langzaam tot standbeeld van gips omvormen. In deze eerste samenwerking met Wild Vlees maakte in een soundscape met voornamelijk natuurlijke klanken, van moerassen en wind en regen, maar dat alles wel bewerkt. Daarnaast zitten er ook zware basklanken in om een contrast te vormen met de alledaagse geluiden van buiten, aangezien dit altijd op locatie speelt.

Firma Ducks

De Wilde Eend

Dit was een afstudeervoorstelling van Liliane Brakema, Hendrik Walther en ik. Naar de bewerking van Simon Stone. Uiteindelijk hebben we hiermee op het Theaterfestival gestaan. De muziek was vaak op een subtiele manier aanwezig en er was dan ook bijna in de hele voorstelling muziek. Ik heb voor dit subtiele karakter gebruik gemaakt van Omniwaves speakers. Verder treedt de muziek af en toe naar voren om even uit de communicatie met woorden te breken en een inzicht te geven in de belevingswereld van de personages.

De-wilde-eend-Liliane-Brakema
24hours: the world is a stage – stage the world. Theaterschool, Amsterdam - 2015Een etmaal lang wordt de school overgenomen door de studenten. Het acht verdiepingen tellende gebouw ontpopt zich tot één groot podium, waar de wereld welkom is: doorlopende theatrale performances, een radio-uitzending, lessen en workshops voor iedereen, een dag- en nachtcafé voor en door buurtbewoners, een verdieping waar de uitgeprocedeerde asielzoekers van We are here  koffie schenken, dansfeesten, installaties en lezingen manifesteren zich in het trappenhuis, op het dakterras en in de vele studio’s van de Theaterschool.
De Theaterschool

Wildstraining – In the fearsome armaments – Millennia

Dit was een afstudeervoorstelling van Hendrik Walther, Franziska Menge en ik. De voorstelling was een doorlopende installatie van 6 uur waar men vrij in en uit mocht lopen. Het toneelbeeld bestond uit drie beelden die naast elkaar bestonden. De dingen die gebeurden waren veelal gebaseerd op herhaling met kleine veranderingen. Een stuk duurde meestal 30 tot 45 minuten, waarna er een nieuw gedeelte begon. Het interessante was dat de verandering per toneelbeeld niet op hetzelfde moment plaatsvonden waardoor er eigenlijk elke 10 a 15 minuten weer andere dingen tegenover elkaar stonden. Wat de muziek betreft vroeg deze voorstelling om een wat andere aanpak. Ik heb ervoor gekozen om voornamelijk Philipp Glass achtige muziek te maken met elektronica en verschuivende patronen. Ik vond tegelijkertijd ook dat elk toneelbeeld zijn eigen muziek moest hebben. Daarvoor hing er dus ook bij elk beeld een eigen geluidssysteem. Dit speelde dus allemaal door elkaar, maar gek genoeg werd het geen brei. De toeschouwer kon zijn eigen focus kiezen door dichter bij het ene beeld te gaan staan dan bij het andere. Ook heb ik zelf nog als drummer een soort oerritueel ingeleid wat overging in een technotrack van 45 minuten lang aan het einde van de voorstelling

Jakop Ahlbom

Horror

Deze voorstelling is een hommage aan het horror-genre. De voorstelling kijkt bijna als een film. Ik mocht hierbij Wim Conradi assisteren in het maken van de soundtrack. Ook deze voorstelling is geselecteerd voor het theaterfestival. De muziek is ook een grote verzameling van wat er in het horrorgenre gebruikt wordt en volgens mij is het ook bijna geen moment stil.

Horror-01-Sanne-Peper-kopie